 ადამიანი მიდიოდა ქუჩაში მძიმე ქვებით დატვირთული.
გამვლელმა იკითხა, თუ რატომ აკეთებდა ამას. „მე მონა
ვარ. მიბრძანეს და ვალდებული ვარ შევასრულო“. სხვა
ქვებით დატვირთულსაც იგივე კითხვა დაუსვეს. მან
უპასუხა: „მე გადამიხადეს, რომ იგი გადავიტანო.
მძიმე სამუშაო, მაგრამ მაინც ცუდი არაა.“ და მესამე
ადამიანსაც შეეკითხნენ, რომელსაც მოჰქონდა ქვები,
რატომ აკეთებს იგი ამას. „მე ვაშენებ ტაძარს“- უპასუხა მან.
პრიტჩა
მოტივაცია შეუცნობადია: იგი ჩნდება ყველაზე მოულოდნელ შემთხვევებში, მაგრამ არ გვახლავს ისეთ სიტუაციებში, სადაც უნდა იყოს. დიდებული რუსი მწერალი ფ. მ. დოსტოევსკი თავის ჩანაწერები მკვდარი სახლიდან აღნიშნავდა, რომ ციმბირში გადასახლებულები მუშაობდნენ გაცილებით უკეთესად, როცა იცოდნენ, რომ მათ შრომას სარგებლობამოჰქონდა ; და პირიქით, როდესაც მათ ავალებდნენ რომ დაენგრიათ ბარჟა , რომლის ფიცრებს არ მოჰქონდა სარგებლობა, მუშაობდნენ ძალიან აპათიურად.
მოტივაციის გაზომვა შეუძლებელია, მისი დანახვა ძალიან რთულია. მისი გაგება შესაძლებელია მხოლოდ მაშინ, როდესაც გამოცდი საკუთარ თავზე. იგი შეიძლება გახდეს ყველაზე დიდებული და მოულოდნელი ადამიანური მიღწევების მიზეზი და დაახლოვოს ადამიანები გაჭირვების და სტრესული სიტუაციების დროს. მოტივაციის ნაკლებობა წარმოშობს უკმაყოფილებას, მტრულ დამოკიდულებას, არეულობებს და რევოლუციასაც კი. მოტივაცია იწყება იქ, სადაც მთავრდება ბრძანების ზემოქმედება. მოტივაციის არეალი საკმაოდ ფართოა, რადგან ადამიანი, როგორც თავისუფლების მოყვარე ცხოველს სძულს დაემორჩილოს ბრძანებებს.
მოტივაცია განსაზღვრავს თუ, რატომ ვდგებით დილით საწოლიდან და საერთოდ თუ ვდგებით. ერთი სუპერმოდელი ხუმრობდა, რომ არ დგებოდა საწოლიდან 10 000 დოლარზე ნაკლებად. ბევრს არ აქვს მიზეზი ამდაგვარი მოთხოვნები მოითხოვოს კონტრაქტის ხელმოწერისას, მაგრამ, როგორც აღნიშნა ლინდა გრანტონმა, თანამედროვე მენეჯმენტის მკვლევარმა, არ შეიძლება დავიწყება იმისა, რომ თითოეული თანამშრომელი - მოხალისეა. დღეს თავისუფალი სამუშაო პირობების არჩევანი - პრივილეგიაა არა მხოლოდ მდიდრების და ცნობილებისთვის. მენჯმენტში ახალი მიდგომების განვითარებით და ახალი კარიერული მიღწევების გაჩენის შესაძლებლობამ, ბევრ ტოპ მენეჯერს მისცა არჩევანის თავისუფლება. მაღალკვალიფიციური სპეციალისტები საკმაოდ დიდი იშვიათობაა, და მენეჯერები რისკავენ უგულებელყონ მათი მოტივაცია და კეთილდღეობა. ძირითადი თანამშრომლის დაკარგვამ შესაძლოა გამოიწვიოს კომპანიის ვარდნა ან მომსახურების ხარისხის დავარდნა, ძირითადი მომხმარებლების დაკარგვა და შემდგომ - კომპანიის დაშლა.
რატომღაც დღეს ყველაზე პოპულარული და არამატერიალური გზა მოტივაციისა გახდა კორპორატიული კულტურა. კოლეგებს ავალდებულებენ გაიარონ ტრეინინგები, აიძულებენ აღნიშნონ დღესასწაულები ერთად და მასობრივი კულტურული ლაშქრობები. ეს ყველაფერი კარგია, მაგარამ როდესაც ორგანიზაციაში მუდამ სუფევს მძიმე ატმოსფერა, აქ იძულებითი კორპორატივები, თუნდაც გასართობი პროგრამებით, არ უშველის სიტუაციას.
მიუხედავად იმისა, რომ დღეს ყველაზე კარგ მოტივაციათ ფულადი ჯილდო და კორპორატიული კულტურა ითვლება, ხელმძღვანელებს არ აკლიათ ფანტაზია. ისინი ცდილობენ მეტად ბიუჯეტური და ეფექტური მოტივაციის შექმნას. ბედნიერება ხომ არა მხოლოდ კონვერტი ფულით არ შემოიფარგლება, ბევრი მაღალანაზღაურებადი თანამშრომლები განიცდიან, მაგალითად , იმის გამო, რომ მათ სადღაც ვერ დააფასეს სათანადოდ, ვერ გაუგეს, არ დაავალეს საინტერესო საქმე. კარიერისტის ნიღბის ქვეშაც შესაძლებელია იმალებოდეს სულიერი ორგანიზაცია, რომელსაც ძალიან ესაჭიროება დიდება, ყურადღება და რიგგარეშე შვებულება.
რომ ჩაუღრმავდეთ მსოფლიოს უმაღლესი დონის მენეჯერებს, შესაძლებელია აღმოვაჩინოთ ბევრი საინტერესო მაგალითები ახალი გზების მოძიებაში, თუ როგორ გავაბედნიეროთ თანამშრომლები. მაგალითად თანამედროვე ანიმაციის მამა უოლტ დისნეის ( Walt Disney) ფიქრები დაკავებული იყო არა მხოლოდ ფერადი მულტფილმებით. მას ფანტაზია ეყო კიდევ იმისათვის, რომ მოეფიქრებინა ახალი მოტივაციის გზები თავისი კომპანიის თანამშრომლებისათვის. მას მშვენივრად ესმოდა საჭიროება და მოთხოვნები მუშაკებისა და იცოდა, რომ ადამიანები, მიუხედავად მათი ანაზღაურებისა, ყოველთვის სიხარულით მირბიან იმ სამსახურიდან, სადაც მუშაობა არ არის პრესტიჟული. ამიტომ მან თავის ხელით გადააქცია არაპრესტიჟული სამუშაო ადგილები, პრესტიჯულად. ამგვარად არაპოპულარული მუშაკებს შორის, დისნეისთან არსებულ სასტუმროში მომუშავე მრეცხავებს გადაერქვათ საფეიქრო მომსახურეებად, რაც აიგივებს მათ მნიშვნელობას მარკეტინგის სამსახურთან ან დეპარტამენტის მომსახურეობასთან. ამავე დროს საფეიქრო სამსახურში უფრო ადვილი იყო მოხვედრა.
http://www.williamspublishing.com/PDF/5-8459-0494-3/part.pdf
|