რას უნდა მივაქციოთ ყურადღება სკოლამდელი აღზრდისას და რას ემსახურაბა იგი.
სკოლამდელ ასაკში ბავშვის განვითარებაში საკმაოდ დიდი ძვრები შეინიშნება, ამიტომაც დიდი ყურადღება უნდა მიექცეს მათ და სწორი გზით მოხდეს ბავშვთა შესაძლებლობების რეალიზება. სწორედ სკოლამდელ ასაკში იწყებენ ბავშვები ანალიზს, შედარებას, ფორმულირებას ცნებებისა და იდეებისა, სწორედ ეს პროცესები უდევს საფუძვლად მათ შემდგომ განვითარებას. ასევე სკოლამდელ ასაკში ბავშვის აღზრდა ხელს უწყობს არამხოლოდ მათ სწავლა-განათლებას, არამედ ბავშვები იგებენ თუ როგორ და საიდან შეიძინონ მათთვის სასურველი ცოდნა. Eასევე საფუძველი ეყრება ისეთი ფსიქიკური პროცესების განვითარებას, როგორიცაა: ყურადღება, მეხსირება, აზროვნება, აღქმა. ამგვარი აღზრდა ბავშვს ეხმარება დასძლიოს სკოლაში მის წინაშე არსებული პრობლემები და ასაკის შესაბამის მოთხოვნებს ადვილად გაუმკლავდნენ. სწორედ სკოლანდელი აღზრდის პროცესში ითვისებენ ბავშვები გარკვეულ ცოდნასა დ იმ უნარებს, რომლებიც მნიშვნელოვანია ამ ცოდნის ასათვისებლად. ამ პროცესში აუცილებელია ბავშვს ვასწავლოთ მოსმენა და ინსტრუქციების, წესების შესრულება. საგანმანათლებლო პეოცესი არ არის თამაში და ის ბავშვისგან მოითხოვს დიდი ძალისხმევას, როგორც გონებრივ, ასევე ფიზიკურს. მან უნდა შეძლოს შეხედოს გარემოს შემეცნებითი თვალით. სწავლის პროცესში ბავშვები უფრო ორგანიზებულები და მოწესრიგებულები ხდებიან, რადგანაც სწავლა გულისხმობს არამხოლოდ მოსმენას და დანახვას, არამედ იმას თუ რა ესმით და რას ხედავენ ისინი. ბავშვის თვალით დანახული სამყარო და მისეული შეფასება ყველაზე მნიშვნელოვანი უნარია, რომელიც სკოლამდელ ასაკში უნდა ჩამოყალიბდეს. სკლამდელი აღზრდის სწორი ორგანიზება, როგორც დავინახეთ საკმაოდ მნიშვნელოვანია. ასევე მნიშვნელოვანია შეფასების პროცესი ამგვარი აღზრდის დროს, მასწავლებელმა აუცილებლად უნდა აღნიშნოს ბავშვის წარმატება და გარკვეულწილად უნდა დააჯილდოვოს კიდევაც, რათა მივიღოთ დადებითი განმტკიცება და ბავშვს ჩამოუყალიბდეს სწავლისადმი დადებითი განწყობა. როგორც ვიცით, ბავშვი ამ ასაკში თავისი დროის დიდი ნაწილს თამაში ატარებს, იმისათვის რათა სწავლების პროცესი საინტერესო იყოს იგი თამაშის ელემენტებით უნდა იქნეს გაჯერებული, ასევე უნდა გავითვალისწინოთ დაღლილობის ეფექტის და სასწავლო პროცესი უმჯობესია დილით დავიწყოთ. იმისათვის რათა თამაშის ეტაპიდან გადავიდეთ სწავლების პროცესზე ამის ორი გზა არსებობს: 1. გამოიყენოთ საკუთარი ავტორიტეტი. 2. მეორე გულისხმობს პედაგოგიურ მეთოდს, რომლის მიხედვითაც ბავშვში უნდა გამოვიწვიოთ სწავლისადმი ინტერესი. სკოლამდელი აღზრდის პროგრამის ძირითადი მიზნებია: • შემეცნებითი ინტერესების ფორმირება. • ლოგიკური აზროვნების განვითარება: ანალიზი, სინთეზი, შედარება, განზოგადება, კლასიფიკაცია. • ფანტაზიისა და წარმოსახვის განვითარება. • მეტყველების განვითარება, სწავლება იმისა თუ როგორ უინდა გამოხატოს საკუთარი აზრი. • მეხსიერესბისა და ყურადღების განვითარება. • ურთიერთობის ჩამოყალიბება თანატოლებთან და უფროსებთან. • დადებითიო თვითშეფასების ფორმირება. • ნატიპი და მსხვილი მოტორიკის განვითარება. • კოგნიტური პროცესების განვითარება. ყველაზე მნიშვნელოვანი რაც არ უნდა გვავიწყდებოდეს ისაა, რომ ბაღი ეს არ არის სკოლა, აქედან გამომდინარე აქ არ უნდა ვიხელმძღვანელოთ სასკოლო პროგრამით. მშობლები ხშირად კმაყოფილები არიან იმით, რომ მათმა პატარებმა იციან წერა-კითხვა და ელემენტარული არითმეტიკული ნიშნებით ოპერირება. თუმცა არ ითვალისწინებენ, რომ ბავშვი ამგვარი დატვირთვისთვის გონებრივად და მოტორულად არ არის მზად. მეორე მხრივ კი ამ ბავშვებისთვის პედაგოგის საქმიანობა სკოლაში ხდება უინტერესო. ეს ნათლად გვიჩვენებს იმას, რომ სასკოლო პროგრამით ხელმძღვანელობა 6 წლის ასაკამდე არ არის მიზანშეწონილი, ამიტომაც სკოლამდელი აღზრდა უნდა ეფუძვნებოდეს ბავშვის შესაძლებლობებსა და მის ინტერესებს.
გამოყენებული ლიტერატურე:
http://www.magichild.ru/Zan/podgot_k_sch.shtml
http://vospitai.ru/obuchenie.htm |