მოზარდობის ხანა - ეს არის პერიოდი, ბავშვობასა და მოწიფულობას შორის. მისი ხანგრძლივობა თანამედროვე ეპოქაში სულ უფრო და უფრო იზრდება, ვინაიდან მოწიფულობის მიღწევამდე ძალიან ბევრი ცოდნა და უნარ-ჩვევებია დასაუფლებელი. მოზარდობა მოიცავს პერიოდს 10-11 წლიდან 16-19 წლამდე და იყოფა უმცროსი და უფროსი მოზარდობის (ჭაბუკობა) პერიოდებად. უმცროსი მოზარდობა მოიცავს პერიოდს 10-11 წლიდან 15 წლამდე, უფროსი მოზარდობა კი - 15 წლიდან 19 წლამდე.
ხშირად ცნება - „მოზარდის“ ნაცვლად „თინეიჯერს“ იყენებენ. „თინეიჯერის“ განმარტების ქვეშ მოიაზრებიან 13-19 წლის მოზარდები. აღნიშნულ ტერმინში ზოგჯერ უარყოფითო კონტექსტი მოიაზრება. იგი არ არის მეცნიერული ტერმინი და ზოგჯერ მასში შემდეგი თვისებები იგულისხმება: ჯიუტი, ოპოზიციური, უპასუხისმგებლო. ამგვარი მიდგომა კი გავრცელებული სტერეოტიპის ბრალია, ამიტომ, ხშირ შემთხვევაში, არაზუსტია.
გარდამავალ ასაკში მოზარდის ორგანიზმის ყველა მხარე განიცდის მკვეთრ ცვლილებას, როგორიცაა: ანატომიურ-ფიზიოლოგიური, სულიერი, ფსიქოლოგიური და ზნეობრივი.
თუკი მოზარდმა იცის და ესმის ის ცვლილებები, რომლებსაც ადგილი აქვს მის სხეულსა და ფსიქიკაში, მისთვის უფრო ადვილი იქნება მათი მიღება.
უმცროსი მოზარდობის პოზიტიური ცვლილებები:
- ინტელექტუალურ, მორალურ და ყოფით სფეროში, მოზრდილობის გრძნობის გაჩენა.
- საკუთარი გარეგნობის მიმართ ყურადღბა.
- საკუთარი თავის მიმართ ემოციურ-ღირებულებითი დამოკიდებულება.
- თვითშეფასების, თვითშემეცნების, თვითრეგულაციის ზრდა.
- ურთიერთობის წრის გაზრდა.
- ცოდნისა და უნარ-ჩვევების დამოუკიდებლად შეძენის სურვილი.
- სურვილი, იყოს სხვებზე უკეთესი.
- გაცნობიერებული, შემეცნებითი მოტივაცია.
- ახალი სოციალური როლის დაუფლება - არის უფროსის მხარში მდგომი და საყრდენი.
ნეგატიური გამოვლინებები:
- ეგოცენტრიზმი
- უფროსების მიზანმიმართული მანიპულაცია
- ფიზიკური განვითარება წინ უსწრებს ფსიქიკურ განვითარებას.
- მოწყვლადი, არამდგრადი ფსიქიკა.
- ნეგატიური დამოკიდებულება უფროსებისადმი.
- კონფლიქტი საკუთარ თავთან და გარშემომყოფებთან.
- მარტოობის შიში (აზრები სუიციდზე).
- მიდრეკილება ალკოჰოლის, სიგარეტის, ნარკოტიკისადმი.
უფროსი მოზარდობის პერიოდის პოზიტიური ცვლილებები:
- მოზღვავებული ენერგია
- ფიზიკური მომწიფება
- ფორმალური აზროვნების განვითარება
- შემოქმედებითობა და აქტიურობა.
- მიზეზ-შედეგობრივი კავშირის ძიება.
- საკუთარი შინაგანი სამყაროს აღმოჩენა, საკუთარი უნიკალურობის გაცნობიერება.
- საკუთარი ქცევის მართვის უნარი.
- სიყვარულის, მეგობრობის გრძნობის განვითარება.
- ფსიქოსექსუალური იდენტობა, გენდერული როლის დაუფლება.
- თვითანალიზი.
- მყარი „მე“- ხატის ჩამოყალიბება.
- პიროვნული და პროფესიული თვითგამორკვევა.
ნეგატიური გამოვლინებები:
- არაადეკვატური თვითშეფასება (მაღალი ან დაბალი).
- დამოკიდებულ ადამიანებთან ურთიერთობისას მაღალი შფოთვა.
- ჭარბი ყურადღება საკუთარი გარეგნობისადმი.
- მარტოობის შიში (ეშინიათ, რომ სხვები ვერ გაუგებენ).
|